Digitális faktoring vagy banki hitel? 7+1 szempont, ami segíthet a választásban

Beszéljünk egyenesen, hiszen pénzügyi döntésekről van szó. Nem létezik egy igaz válasz a kérdésre, hiszen tengernyi tényező befolyásolja azt, hogy egy vállalkozásnak melyiket érdemes választani. Számos pénzügyi lehetőség van és akkor lehet a legjobb döntést meghozni, ha alaposan körbejárjuk a témát.

Ebben a cikkben 7+1 szempont szerint vizsgáljuk azt, hogy melyik finanszírozási alternatíva az előnyösebb a címben említett két lehetőség közül.

1.     Melyik megoldásnak, milyen költségei és díjai vannak?

Banki hitel: A kamatláb központi jelentőséggel bír ebben a pénzügyi forrásban. Vállalkozás lévén, a vállalkozói hitel összege is rendszerint magasabb, mint lakossági megoldások esetében. Logikusan végig gondolva, minél magasabb összegű kölcsönt vesz fel a vállalkozás, annál magasabb havi hiteltörlesztő részlettel kell számolnia. Ez a 2023-as évi piaci körülmények között különösen magasnak mondható a korábbi évekhez képest.

Digitális faktoring: Ebben a vállalkozásfinanszírozási formában faktorálási díjjal számolhatnak a vállalkozások. Ez azt jelenti, hogy ha digitális faktoringot választanak, akkor a kintlévőségeikből kerül levonásra a faktorálási díj, cserébe nem vállal plusz, havi rendszerességű költséget a vállalkozás. Illetve plusz pénzforrást sem von be a vállalkozásba, csupán ahhoz jut hozzá, amit egyébként is megkapna, csak később. Ezzel biztosítva a vállalkozás likviditását.

2.     Milyen célból szeretne igénybe venni a vállalkozás pénzügyi támogatást?

Banki hitel: Ezen megoldást akkor szokták választani a vállalkozások, amikor beruházás, új projekt indítása, fejlődés, gazdasági növekedés a cél. Hosszútávú és megalapozott tervezés esetén jó választás lehet. Fontos tehát figyelembe venni, hogy hol tart a vállalkozás. Pénzügyi stratégia megalapozza-e a beruházási vagy egyéb hitel felvételét. Egyáltalán szükséges-e a vállalkozás növekedése szempontjából vagy rendelkezésére áll annyi tőke, melyből képes önerőből növekedni?

Digitális faktoring: Amennyiben a mindennapi működés, a cash flow, a vállalkozói likviditás megőrzése és fenntartása a cél, akkor jó választásnak bizonyulhat a faktorálás. Ebben az esetben egészen pontos célja van a folyamatnak. A vállalkozás a követeléseit adja el a faktorcégnek. Ezt természetesen ugyanúgy szabadon felhasználhatja, mint a hitel esetében igénybe vett pénzügyi erőforrást. Ez a szabad felhasználás viszont függ a vállalkozás aktuális pénzügyi stabilitásától, helyzetétől.

3.     Milyen feltételei vannak az igénybevételnek?

Banki hitel: Mint minden hitel esetében, így ebben az esetben is átvizsgáláson megy végig a vállalkozás. Ebben a folyamatban a pénzintézet értékeli a hitelt igénylő vállalkozást például olyan szempontok alapján, mint:

–          jövedelmezőség

–          pénzügyi helyzet

–          fizetőképesség.

Ahhoz, hogy ez az átvizsgálási folyamat elindulhasson az igénylő szervezetnek elő kell készítenie a szükséges dokumentációt. Ezek lehetnek például pénzügyi kimutatások és üzleti terv.

Digitális faktoring: Ebben az esetben nem a megbízó vállalkozást vizsgálja a faktorcég, hanem azt a vállalkozást, aki rendezi a számláját a megrendelő cég irányába. Ezzel egyidejűleg néhány esetben nincs lehetőség faktorálni. Erről a gyakran ismételt kérdések között írunk részletesebben.

4. Milyen kockázatot hordoznak magukban ezek a pénzügyi megoldások?

Banki hitel: A legkézenfekvőbb kockázatot a kamatkörnyezet jelenti, hiszen ennek változása nem számítható ki pontosan. Függ az aktuális gazdasági környezettől és a piaci helyzettől. A banki hitel pénzügyi kötelezettséget von maga után, melyet minden hónapban vagy évben határidőre kell teljesíteni. Ez már önmagában is növeli a bizonytalanságot a vállalkozás életében, arról nem is beszélve, hogy napjainkban – 2023 – a gazdasági környezet és a piaci változások is kétségesek. Banki hitelek esetében előfordul, hogy zálogjog ellenében juthat hozzá a vállalkozás a kölcsönhöz, mely kockázatot jelent. Amennyiben nem tudja teljesíteni a pénzügyi kötelezettségeit a hitelt igénylő vállalkozás, elveszítheti a zálogjoggal terhelt ingatlanját vagy eszközét.

Digitális faktoring: Amennyiben, mint időszakos pénzügyi tranzakciót alkalmazza a vállalkozás, akkor alacsonyabb kockázattal jár. Arra azonban érdemes nagy hangsúlyt fektetni, hogy ne alakuljon ki függőségi viszony a vállalkozás és a faktorcég között. Ha mégis állandóvá válik a faktorálás a vállalkozás életében, az ronthatja az ügyfélkapcsolatait és a megítélését. Azt az érzést keltheti, hogy bizonytalan a vállalkozás pénzügyi helyzete, ezért van szüksége arra, hogy rendszeresen áruba bocsássa követeléseit.

5. Hogyan befolyásolja a vállalkozás likviditását egyik vagy másik megoldás?

Banki hitel: A vállalkozói kölcsönöknek vannak terhei és előnyei egyaránt. Az, hogy milyen módon befolyásolja a vállalkozás likviditását, függ attól, hogy milyen célból történik a hitel felvétel. Mielőtt hitelt igényel egy vállalkozás, mindenképp szüksége van hitelezési és pénzügyi stratégiára, hogy lássa azt, hogy honnan hova szeretne jutni a felvett hitelen keresztül. Javíthatja a likviditást, ha például beruházásra fordítják, és ezzel növekszik a termelés mennyisége, tehát növekszik a bevétel is, magasabb összegű lesz a cash flow a vállalkozásban. Megfelelő tervezés hiányában azonban lényegesen ronthatja a vállalkozás likviditását, hiszen a kötelezettségei megmaradnak sikertelen beruházás, fejlesztés esetén is.

Digitális faktoring: A rendelkezésre álló pénzügyi opciók közül az egyik legrugalmasabb és leggyorsabb megoldás a likviditási kihívások kezelésére. Ha abban a helyzetben van egy vállalkozás, hogy a pénzügyi rugalmasságának optimalizálása a cél, akkor jó választás lehet a kintlévőségek faktorálása.

6. Mennyi idő alatt juthat pénzügyi megoldáshoz a vállalkozás?

Banki hitel: Akár több hónapot is igénybe vehet a teljes folyamat, hiszen ahogy fentebb említettük, teljes átvizsgáláson esik át a hitelt igénylő vállalkozás. Ha rövid lejáratú hitelt választ a vállalkozás, abban az esetben pedig magasabb kamattal, hiteltörlesztővel kell számolni, ami viszont költségesebb és kockázatosabb lehet. Amennyiben gyors megoldásra van szükség, abban az esetben nem javallott a hiteligénylés.

Digitális faktoring: Új ügyfél esetén két héten belül, míg meglévő ügyfél esetében akár 24 órán belül van lehetősége a vállalkozásnak pénzügyi megoldáshoz jutni. Ennek a megoldásnak többek között az is az előnye, hogy könnyen, gyorsan hozzáférhető, így érdemes elgondolkozni rajta, amennyiben a likviditás biztosítása a célja a vállalkozásnak.

7. Miként befolyásolja a vállalkozás ügyfélkapcsolatait?

Banki hitel: A hitelt igénylő vállalkozásnál maradnak az ügyfélkapcsolatai, hiszen saját irányítása alatt hajtja végre a követeléskezelést. Ez jó megoldás lehet az ügyfélkapcsolatok ápolására, fenntartására.

Digitális faktoring: Mivel a kintlévőségeket eladja a vállalkozás egy faktorcégnek, így az ügyfélkapcsolatok fenntartásának egy lehetőségétől is megválik. Eladástól kezdve már a faktorcég tartja a kapcsolatot az érintett ügyféllel, ügyfelekkel követeléskezeléssel kapcsolatban. 

+1. Mi a konklúzió?

Minden vállalkozás egyedi, így a pénzügyi eszközök, kombinációk is egyediek, melyeket igénybe vesz. Célszerű figyelembe venni, hogy mire akarja használni az adott megoldást, annak milyen költségei, előnye, hátrányai vannak. Üzleti tervet, pénzügyi stratégiát kell készíteni ahhoz, hogy a számára legoptimálisabb pénzügyi eszközt válassza.

Oszd meg valakivel, akinek segíthet

Facebook
LinkedIn

Mélyépítéssel foglalkozó cég
esettanulmánya

Építőipar

Szállítmányozási cég
esettanulmánya

Kereskedelem

Tartalomjegyzék

Az űrlap kitöltésével semmilyen kötelezetességet nem vállalsz.

INGYENES REGISZTRÁCIÓ

Váltsd porosodó számláidat akár még aznap készpénzre!

TOVÁBBI TEENDŐID

Töltsd ki ezt az űrlapot!

Kérlek az adataidat minél pontosabban add meg, hiszen ezeken az elérhetőségeken értesítünk majd a faktoringhoz szükséges következő lépésekről!

Töltsd fel a szükséges dokumentumokat!

Egyszerű és igényes felhasználói felületünk akár a telefonodról is játszva végigvezet majd az eddig száraz adminisztrációs folyamaton.

Kezdd faktoráltatni a számláidat!

Ha megfelelően töltötted fel a dokumentumokat és mindent rendben találunk, folyósítjuk az általad faktorálandó számlákat (ezt valós időben követheted)!

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Mélyépítéssel foglalkozó cég, 2 mrd Ft árbevétellel, saját, gépekkel és szakembergárdával, 7 év építőiparban eltöltött szakértelemmel.

KIHÍVÁS

Az ütemezések szerint haladnak a munkák, első ütem teljesítés igazolása rendelkezésre áll, de a korábban már jelzett hosszabb 90 napos fizetési határidő szerepel. A mélyépítő Kft-nek el kell kezdeni a következő ütem munkálatait, és folyamatosan gyűlnek a költségszámlái, az embereknek bért kell fizetni, szeretne előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

A mélyépítő kft. a kiállított teljesítés igazolás  és számla másolatát benyújtotta társaságunkhoz, és 1-2 napon belül, ahogy a fővállalkozó visszaigazolta, hogy minden rendben a számlával, a faktorcég kifizette a számla értékének a 90%-át a mélyépítő Kft-nek. Így a mélyépítő Kft ki tudja fizetni a felmerült költségeit, alkalmazottai bérét, és van elegendő tőkéje a 2. ütem elvégzéséhez.

A mélyépítő Kft a fenti gyakorlatot követte a további ütemek számláinak kiállításakor, így lett elegendő tőkéje a működéshez, kivitelezéshez, továbbá szerzett egy újabb referenciát, és kapcsolatot a fővállalkozó nevében.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Szállítmányozással foglalkozó cég, 250-300m Ft árbevétellel, 2 lízingelt kamionnal rendelkezik, saját telephellyel Pécelen.

KIHÍVÁS

A szállítmányozó cég szeretne előbb a hozzájutni a pénzéhez hiszen szinte minden megrendelője 30 vagy annál több napra fizeti ki a számlákat, így van olyan hónap amikor az elvégzett munkák csupán töredéke folyik be a kasszába. A kamionokat tankolni kell, és havonta lízing díjakat is rendezni szükséges, hiszen ellenkező esetben a munkaeszközei és a cége kerül veszélybe.

MEGOLDÁS

Cégünkkel írt alá a szállítmányozó cég faktorszerződést, melynek révén a számla kiállítását követően pár napon belül hozzájut a számla értékének jelentős részéhez, így tudja tankolni a kamionokat, és a lízingdíjat is tudja fizetni, továbbá újabb munkákat is tud vállalni.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Újonnan alapított borász Kft, 3-4 hektáros szőlő ültetvénnyel. A cég üzletláncokba és nagyobb borkereskedő cégekbe, szállodákba tervez beszállítani, használva eddigi kapcsolatrendszerét.

KIHÍVÁS

Induló vállalkozásként, a meglévő tőkét elköltötte a cég a minőségi borok beszerzésére, melyet tovább kíván értékesíteni, továbbá az ültetvénnyel kapcsolatban is merültek fel nem várt költségek. Borász Kft. szerződött üzletláncokkal, indulhat a beszállítás. Az üzletláncok 45-60 napra fizetik ki a beszállított bor ellenértékét, viszont ha értékesíti a teljes készletet a cég nem lesz tőkéje a következő beszerzésre, és a borász Kft addig felmerült működési költségeit sem tudja fedezni. Az ügyfél igénye tehát minél előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

Miután a borász Kft faktorszerződést kötött cégünkkel, a számlakiállítást követő pár napon belül hozzájutott a számla ellenértékének nagy részéhez (90%), így a további beszerzéseit tudta fedezni, és induló vállalkozóként kapott finanszírozást, ingatlan és ingó fedezett nélkül.