Mit okoz a pénzügyi bizonytalanság a szervezetekben?

Vannak olyan helyzetek, amikor a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság kifejezetten előnyös lehet – például a kreatív szakmákban nagy hasznát veszik ezeknek az ösztönzőknek. Ugyanakkor az alkalmazottaiért, a vállalat biztonságos működtetéséért és hiteleiért, a partnereiért, valamint az ügyfeleiért felelős cégek számára a pénzügyi bizonytalanság az egyik legnagyobb veszélyforrás.

Gazdasági döntéseket nemcsak vállalkozások hoznak, hanem a munkavállalók is. A cégek például az általuk értékesített termékek és szolgáltatások iránti várható kereslet alapján fektetnek be, a befektetők pedig a várható haszon alapján új termékek kutatására és a szolgáltatások fejlesztésére irányíthatják a forrásokat. Emellett az együttműködésre felkért partnerek is többnyire a matek alapján döntenek arról, hogy mekkora kockázat rejlik az adott céggel való üzleti kapcsolatban.

Ezen felül azonban hiba lenne elfeledkezni a kollégákról is, akik minden hónapban várják a bérüket. Az alkalmazottak ugyanis a kiszámítható fizetés és karrierút mellett elvárható jólét/életszínvonal alapján döntenek az otthonteremtésről és családalapításról, a tanulmányaik folytatásáról – továbbképzésről, a megtakarítási formáikról és a kisebb-nagyobb kiadásaikról. Ahogy láthatjuk, a legtöbb B2B és B2C gazdasági döntést a kiszámítható pénzügyi környezet és a várható eredmények alapján hozzák meg. De mi történik akkor, ha porszem kerül a gépezetbe?

Mi a pénzügyi bizonytalanság kockázata a cégek számára?

  1. Elmaradnak az infrastrukturális fejlesztések

Abban az esetben, ha a pénzügyi kockázat magas, esetleg a cég a hosszú – 30,45, 60 vagy 90 napos – lejárati határidővel jut csak hozzá a pénzéhez, nehezebb gazdálkodni és előre tervezni a telephely, a járműállomány vagy épp a számítógépes eszközpark fejlesztésére fordítható összegekkel.

2. Lelassul a vállalat növekedése

A pénzügyi bizonytalanság és a forráshiány az új ügyfelek és megrendelések fogadását is hátráltatja. Például, ha a vállalkozáshoz beesik egy soron kívüli megrendelés, de likviditási problémák miatt nem tudja megrendelni az újabb adag árut vagy megfinanszírozni az újabb fuvart, azzal gyakorlatilag saját magát hátráltatja. A gyümölcsöző üzleti kapcsolatok a megbízhatóságon és a pontos teljesítésen múlnak, valamint a versenyképes terméken/szolgáltatáson.

3. Működési költségek finanszírozása

Minden vállalkozásnál vannak olyan fix költségek – az ÁFA, az iroda/telephely bérleti díja, a járművek lízingköltsége és üzemanyag-költsége, munkabérek és ehhez kapcsolódó járulékok-adók, szoftverköltségek, esetleg vállalkozói hitelek stb. – amiket minden hónapban, adott határidőre kellene teljesíteni. Amennyiben a céged esetleg túl későn jut a pénzéhez, a működés finanszírozása bizonytalanná, rosszabb esetben fenntarthatatlanná válik.

4. Toborzási problémák

Ma már számtalan módszer van arra, hogy az állásinterjúra érkező jelöltek leellenőrizzék a cég anyagi stabilitását és pénzügyi kultúráját, valamint az általuk biztosított bérszínvonalat, az előrelépés lehetőségeit.

Amennyiben ezen a teszten nem megy át a vállalkozás, az a magas szakmai színvonalat képviselő, tapasztalt szakemberek számára is vörös posztó lehet, ahogy az is, ha a vállalkozás nem tud versenyképes jövedelmeket kigazdálkodni. Emiatt a céged akár toborzási problémákkal is találkozhat.

5. Magas fluktuáció

A pénzügyi – illetve a munkavállaló szempontjából egzisztenciális – bizonytalanságnak nincsen megtartó ereje. Ha késik a fizetés, nincsenek biztosítva a munkavégzés feltételei vagy a munkakörülmények nem megfelelőek, a meglévő kollégák is lépni fognak. Mindent összevetve, a pénzügyi bizonytalanság magas kockázat a cég és a munkavállalók számára egyaránt: életük számtalan területére hatással van.

Szeretnéd elkerülni, hogy ilyen bizonytalan helyzetbe kerülj? Akkor válts Flexibillre és juss hozzá a saját pénzedhez 30 nap helyett akár 24 órán belül.

Oszd meg valakivel, akinek segíthet

Facebook
LinkedIn

Mélyépítéssel foglalkozó cég
esettanulmánya

Építőipar

Szállítmányozási cég
esettanulmánya

Kereskedelem

Tartalomjegyzék

Az űrlap kitöltésével semmilyen kötelezetességet nem vállalsz.

INGYENES REGISZTRÁCIÓ

Váltsd porosodó számláidat akár még aznap készpénzre!

TOVÁBBI TEENDŐID

Töltsd ki ezt az űrlapot!

Kérlek az adataidat minél pontosabban add meg, hiszen ezeken az elérhetőségeken értesítünk majd a faktoringhoz szükséges következő lépésekről!

Töltsd fel a szükséges dokumentumokat!

Egyszerű és igényes felhasználói felületünk akár a telefonodról is játszva végigvezet majd az eddig száraz adminisztrációs folyamaton.

Kezdd faktoráltatni a számláidat!

Ha megfelelően töltötted fel a dokumentumokat és mindent rendben találunk, folyósítjuk az általad faktorálandó számlákat (ezt valós időben követheted)!

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Mélyépítéssel foglalkozó cég, 2 mrd Ft árbevétellel, saját, gépekkel és szakembergárdával, 7 év építőiparban eltöltött szakértelemmel.

KIHÍVÁS

Az ütemezések szerint haladnak a munkák, első ütem teljesítés igazolása rendelkezésre áll, de a korábban már jelzett hosszabb 90 napos fizetési határidő szerepel. A mélyépítő Kft-nek el kell kezdeni a következő ütem munkálatait, és folyamatosan gyűlnek a költségszámlái, az embereknek bért kell fizetni, szeretne előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

A mélyépítő kft. a kiállított teljesítés igazolás  és számla másolatát benyújtotta társaságunkhoz, és 1-2 napon belül, ahogy a fővállalkozó visszaigazolta, hogy minden rendben a számlával, a faktorcég kifizette a számla értékének a 90%-át a mélyépítő Kft-nek. Így a mélyépítő Kft ki tudja fizetni a felmerült költségeit, alkalmazottai bérét, és van elegendő tőkéje a 2. ütem elvégzéséhez.

A mélyépítő Kft a fenti gyakorlatot követte a további ütemek számláinak kiállításakor, így lett elegendő tőkéje a működéshez, kivitelezéshez, továbbá szerzett egy újabb referenciát, és kapcsolatot a fővállalkozó nevében.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Szállítmányozással foglalkozó cég, 250-300m Ft árbevétellel, 2 lízingelt kamionnal rendelkezik, saját telephellyel Pécelen.

KIHÍVÁS

A szállítmányozó cég szeretne előbb a hozzájutni a pénzéhez hiszen szinte minden megrendelője 30 vagy annál több napra fizeti ki a számlákat, így van olyan hónap amikor az elvégzett munkák csupán töredéke folyik be a kasszába. A kamionokat tankolni kell, és havonta lízing díjakat is rendezni szükséges, hiszen ellenkező esetben a munkaeszközei és a cége kerül veszélybe.

MEGOLDÁS

Cégünkkel írt alá a szállítmányozó cég faktorszerződést, melynek révén a számla kiállítását követően pár napon belül hozzájut a számla értékének jelentős részéhez, így tudja tankolni a kamionokat, és a lízingdíjat is tudja fizetni, továbbá újabb munkákat is tud vállalni.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Újonnan alapított borász Kft, 3-4 hektáros szőlő ültetvénnyel. A cég üzletláncokba és nagyobb borkereskedő cégekbe, szállodákba tervez beszállítani, használva eddigi kapcsolatrendszerét.

KIHÍVÁS

Induló vállalkozásként, a meglévő tőkét elköltötte a cég a minőségi borok beszerzésére, melyet tovább kíván értékesíteni, továbbá az ültetvénnyel kapcsolatban is merültek fel nem várt költségek. Borász Kft. szerződött üzletláncokkal, indulhat a beszállítás. Az üzletláncok 45-60 napra fizetik ki a beszállított bor ellenértékét, viszont ha értékesíti a teljes készletet a cég nem lesz tőkéje a következő beszerzésre, és a borász Kft addig felmerült működési költségeit sem tudja fedezni. Az ügyfél igénye tehát minél előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

Miután a borász Kft faktorszerződést kötött cégünkkel, a számlakiállítást követő pár napon belül hozzájutott a számla ellenértékének nagy részéhez (90%), így a további beszerzéseit tudta fedezni, és induló vállalkozóként kapott finanszírozást, ingatlan és ingó fedezett nélkül.