NAV Online Számla rendszer 2.0

2020 április 1-től indul a NAV Online Számla rendszer 2.0. Azért jött létre ez a program, hogy valós idejű számla – adatszolgáltatást tegyen lehetővé a NAV felé.

Vállalkozóként napi, heti havi szinten állítjuk ki a számlákat papíralapon, vagy akár tömegesen. Ahhoz, hogy hiteles, NAV által elfogadott módon tegyük ezt meg, muszáj figyelemmel kísérnünk a rendszerben történő változásokat. Pár napja röppent fel a hivatalos tájékoztatás, hogy 2020. április 1-től a jelenleg használt 1.1-es verziószámú számlajelentés, a megadott dátumtól sikertelen adatszolgáltatásnak fog minősülni. Szerencsére még közel fél év felkészülést kaptunk, de fontos megvizsgálnunk, hogy pontosan mi a teendőnk, milyen hatásai lesznek, milyen előnyei, illetve hátrányai az új rendszernek. Összeszedtük a fő kérdésekre és változásokra adott válaszokat, hogy segíteni tudjunk a felkészülésben.

A változás előnyös a vállalkozások számára, hiszen előkönyvelhetik a bejövő számlák adatait, alátámaszthatják a digitalizált számlák adattartalmát, vagy ellenőrizhetik az ÁFA bevallás alapjául szolgáló belföldi összesítő jelentés adatait is
– Sík Richárd

A fő változások:

  • Lekérdezhetőek lesznek a bejövő számlaadatok is
  • Indexelni kell az számlázásban keletkező módosító számlákat, hogy ezek a számlaláncolatok átláthatóbbá váljanak
  • A normál számlák esetében kötelezően jelenteni kell a teljesítési dátumot
  • Új mezők jelennek meg a számlaösszesítésnél és számlasornál:
    • számla forintosított nettó értéke
    • egységár forintosított értéke
  • Kötelezővé válik az adatszolgáltató szoftverre vonatkozó azonosító adatok jelentése

A NAV 2.0 hatása

Hogy mit jelent pontosan ez a törvényi változás és milyen hatásai, veszélyei lehetnek azokra nézve, akik számlákat állítanak ki.

A törvényi változás hatályba lépésével jelentősen megnő az adatszolgáltatási kötelezettség mértéke. A változásra fel kell készülniük egyfelől azoknak a vállalkozásoknak, akik jelenleg még papír alapú számlát állítanak ki, nekik mindenképp szükségük lesz egy olyan online számlázó alkalmazásra, ami képes a számla adatokat a NAV felé beküldeni. Jelenleg számos ilyen alkalmazás elérhető a piacon (pl. Billingo)

Következő fontos dátum, hogy várhatóan 2020 július 1 től már minden, magyar Áfa alany felé kiállított számlát le kell jelenteni a NAV felé. Ez főként azokat a vállalkozásokat érinti, akiknél nagy mennyiségű, kis összegű számla kiállítása történik. Ezeknél a cégeknél eddig nem kellett a NAV felé azonnal adatot szolgáltatni. Kérdés, hogy a jelenleg használt rendszerek fel vannak-e készülve a NAV felé történő adatszolgáltatásra. Itt jöhetnek szóba olyan, a meglévő ügyviteli rendszerhez könnyen kapcsolható megoldások, amelyek alkalmasak az automatizált tömeges számla kibocsátásra és befogadásra, valamint a NAV felé történő adatszolgáltatásra. (pl. FlexiBill). Meglátásunk szerint ez lesz a nagyobb kihívás a vállalkozásoknak, hiszen meglévő rendszerüket kell frissíteni, esetleg lecserélni.

Mire kell odafigyelni és milyen konkrét lépéseket vár el a vállalkozóktól a NAV.

Vállalkozóként valószínűleg a legfontosabb kérdés, ami megfogalmazódik, hogy pontosan mire kell odafigyelni és milyen konkrét lépéseket vár el a NAV.

A konkrét lépések tekintetében nagyon fontos, hogy a vállalkozások már most kezdjenek el felkészülni, tájékozódni, ha jelenleg nincs támogató rendszerük, akkor fel kell mérniük, hogy mik az elérhető alkalmazások a piacon, és melyik az, ami az ő folyamataikat leginkább és rugalmasan képes támogatni. Tapasztalatunk szerint ez a legnagyobb probléma, hiszen minden szervezet más, mások a belső folyamatok, és nem minden alkalmazás képes ehhez igazodni.

 

Veszélyek között említenénk meg, hogy vajon az informatikai szolgáltatók fel vannak-e készülve a megnövekedett fejlesztési igények kiszolgálására, van-e kapacitásuk a megnövekedő igények kiszolgálására ?

Ezért mindenképp fontosnak tartjuk, hogy már most kezdjék el a vállalkozások a felkészülést, különben könnyen úgy járhatnak, hogy nem tudják időben teljesíteni a NAV által támasztott követelményeket.

 

 

Jogos kérdés viszont, hogy milyen előnyökkel fog járni az új rendszerfrissítés?

 

Mindenképp előnyként könyvelhető, – még így is, hogy minden számla bejelentéskötelessé válik – hogy a NAV célja ezzel az, hogy megteremtse a feltételét annak, hogy a jövőben elkészítse a vállalkozások ÁFA bevallás tervezetét. Így a vállalkozások egyszerű elfogadással, vagy módosítással, de mindenképpen rövidebb idő alatt lesznek képesek azt benyújtani. Ez hosszútávon mindenképp könnyebbséget jelent majd, hasonlóan az egyéni adóbevallások esetében már működő megoldáshoz.

Összegezve az látszik, hogy egy fejlődő és átláthatóbb rendszer van születőben, annak ellenére, hogy ez a vállalkozások számára a kezdeti időszakban kissé több munkával, adatszolgáltatással fog járni. Az automatizált számlázó szoftverek pont ebben fogják a legnagyobb segítséget jelenteni.

 

 

Páris Miklós
gazdasági igazgató

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Mélyépítéssel foglalkozó cég, 2 mrd Ft árbevétellel, saját, gépekkel és szakembergárdával, 7 év építőiparban eltöltött szakértelemmel.

KIHÍVÁS

Az ütemezések szerint haladnak a munkák, első ütem teljesítés igazolása rendelkezésre áll, de a korábban már jelzett hosszabb 90 napos fizetési határidő szerepel. A mélyépítő Kft-nek el kell kezdeni a következő ütem munkálatait, és folyamatosan gyűlnek a költségszámlái, az embereknek bért kell fizetni, szeretne előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

A mélyépítő kft. a kiállított teljesítés igazolás  és számla másolatát benyújtotta társaságunkhoz, és 1-2 napon belül, ahogy a fővállalkozó visszaigazolta, hogy minden rendben a számlával, a faktorcég kifizette a számla értékének a 90%-át a mélyépítő Kft-nek. Így a mélyépítő Kft ki tudja fizetni a felmerült költségeit, alkalmazottai bérét, és van elegendő tőkéje a 2. ütem elvégzéséhez.

A mélyépítő Kft a fenti gyakorlatot követte a további ütemek számláinak kiállításakor, így lett elegendő tőkéje a működéshez, kivitelezéshez, továbbá szerzett egy újabb referenciát, és kapcsolatot a fővállalkozó nevében.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Szállítmányozással foglalkozó cég, 250-300m Ft árbevétellel, 2 lízingelt kamionnal rendelkezik, saját telephellyel Pécelen.

KIHÍVÁS

A szállítmányozó cég szeretne előbb a hozzájutni a pénzéhez hiszen szinte minden megrendelője 30 vagy annál több napra fizeti ki a számlákat, így van olyan hónap amikor az elvégzett munkák csupán töredéke folyik be a kasszába. A kamionokat tankolni kell, és havonta lízing díjakat is rendezni szükséges, hiszen ellenkező esetben a munkaeszközei és a cége kerül veszélybe.

MEGOLDÁS

Cégünkkel írt alá a szállítmányozó cég faktorszerződést, melynek révén a számla kiállítását követően pár napon belül hozzájut a számla értékének jelentős részéhez, így tudja tankolni a kamionokat, és a lízingdíjat is tudja fizetni, továbbá újabb munkákat is tud vállalni.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Újonnan alapított borász Kft, 3-4 hektáros szőlő ültetvénnyel. A cég üzletláncokba és nagyobb borkereskedő cégekbe, szállodákba tervez beszállítani, használva eddigi kapcsolatrendszerét.

KIHÍVÁS

Induló vállalkozásként, a meglévő tőkét elköltötte a cég a minőségi borok beszerzésére, melyet tovább kíván értékesíteni, továbbá az ültetvénnyel kapcsolatban is merültek fel nem várt költségek. Borász Kft. szerződött üzletláncokkal, indulhat a beszállítás. Az üzletláncok 45-60 napra fizetik ki a beszállított bor ellenértékét, viszont ha értékesíti a teljes készletet a cég nem lesz tőkéje a következő beszerzésre, és a borász Kft addig felmerült működési költségeit sem tudja fedezni. Az ügyfél igénye tehát minél előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

Miután a borász Kft faktorszerződést kötött cégünkkel, a számlakiállítást követő pár napon belül hozzájutott a számla ellenértékének nagy részéhez (90%), így a további beszerzéseit tudta fedezni, és induló vállalkozóként kapott finanszírozást, ingatlan és ingó fedezett nélkül.