Jártál már úgy, hogy egy kiadás vagy fejlesztés finanszírozása miatt nagyon vártad 1-1 hosszú lejáratú számlád teljesítését? Amennyiben ráadásként a 30 vagy épp 60 napos fizetési határidő ellenére is késve érkezett be a számla ellenértéke és ez többször is előfordult veled, akkor érdemes kicsit utána járni annak, hogy miért érkezhet késve a fizetés.
A terméked vagy szolgáltatásod eladása/teljesítése után joggal várod el, hogy a partnered a megbeszélt fizetési határidőt betartva kifizesse a számlád ellenértékét, hiszen a cégedben is megvan a helye a pénznek: az infrastruktúra vagy épp a szolgáltatás fejlesztése, marketing költségek biztosítása vagy a telephely üzemeltetése – a felsorolás korántsem teljes.
A stabil és biztonságos működésnek azonban a késve érkező kifizetések könnyedén gátat vethetnek. Ha többször is előfordult már a cégeddel a története folyamán, hogy pár napot vagy ennél durvább időszakot is csúsztak a kifizetéssel, mindenképpen vizsgáld meg, hogy nálad vagy náluk lehet-e a probléma. Mi most mindkét oldalról hoztunk okokat, amelyek a késve fizetés hátterében állhatnak.
7 ok, amiért a vevőd késve utalja el a számládat
1. Nem kapta meg a számládat
Előfordulhat – bár nem túl sűrűn – hogy a partnered valamilyen technikai malőr miatt nem kapja meg a számládat. Emiatt első körben érdemes lehet 1-2 napos csúszás esetén érdeklődni, hogy megvan-e a számla és mikor várható az utalás.
2. Nincs naprakész nyomon követés
A számlák és a várható teljesítések idejének naprakészen tartása rendkívül fontos, különösen a hosszú határidős számlák esetén. Több cég blazírozik arra, hogy a feledékenység és a kevésbé szoros pénzügyi figyelem miatt pár napot nyugodtan rászámolhatnak a számlán is feltüntetett határidőre.
3. Nem kezelitek elég hatékonyan a behajtásokat
Megvizsgáltad már, hogyan kezelitek, ha nem érkezik be időben a számla ellenértéke? Szóban érdeklődtök vagy írásban? Hányszor kopogtattok az ügyfél virtuális ajtaján? Elég hatékony az a behajtási protokollotok és le vannak osztva a felelősségi körök?
4. Nincsenek következmények
Amikor egy partner sorozatosan késve teljesíti a számlát vagy eljut arra a szintre, hogy ki sem fizeti, mit csináltok? Jogivagy inkább hagyjátok veszni az összeget? Fontos, hogy milyen kép él a cégről a köztudatban: ha a beszállítók és üzleti partnerek között híre megy, hogy nálatok nincsen következménye a késve fizetésnek, az eddig időben fizető ügyfeleknél is felborulhat a fizetési morál. A hivatalos behajtás, valamint az üzleti kapcsolat megszakítása egyaránt hatásos figyelmeztető jelzés lehet.
5. A partnered is késve fizetéssel küszködik
Elképzelhető az is, hogy nem rosszhiszeműség áll a háttérben, hanem a partnered szintén hosszú lejáratú számlákkal dolgozik, amiket neki is késve teljesítenek ki. Ez egy olyan ördögi kör, amiből nehéz kikeveredni, ezért fontos még időben elvégezni egy kis kutatómunkát a beszállítókat és a többi partnert illetően.
6. Előbb a saját működését finanszírozza, neked csak később teljesít
Minden vállalkozónak a saját cége fenntartása és pénzügyi stabilitása az első. Emiatt előfordulhat, hogy bár a te számlád már lejárt vagy lejárat közeli, de az ügyfeled/beszállítód előbb a saját fenntartási költségeit fogja fedezni.
7. Kockázatos fejlesztésbe fogott, ami visszafelé sült el
A vállalkozás fejlesztése kockázatos lépés, főleg abban az esetben, ha több alkalmazottért is felelős vagy. A legrosszabb forgatókönyv válhat valóra akkor, ha a partnered olyan beruházást eszközölt, ami viszi a pénzt és nem hozza. Egy-egy meggondolatlan fejlesztés akár az egész cég működését ellehetetleníti, emiatt a te számlád a sor végén kulloghat.
Amennyiben nem akarod a magas kintlévőség miatt kockáztatni a céged stabil működését és magabiztos növekedését, a digitális faktoringról ne feledkezz el.