Milyen veszélyekkel fenyeget a fizetési késedelem és mit lehet tenni ellene?

A gazdasági nehézségek sújtotta magyar piaci viszonyok mellett különösen felértékelődőtt a hazai vállalkozások folyamatos fizetőképessége. A dráguló eszközbeszerzések, fenntartási költségek, a szomszédban dúló háború, valamint a legutóbbi adatok szerinti 25%-os infláció megpecsételheti egyes cégek sorsát. Ebben az instabil környezetben a fizetési késedelmek egyre gyakoribbá válhatnak, így a vállalkozásoknak kiemelt megfontoltsággal kell irányítaniuk a mindennapi működésüket, amiben a digitális faktoring hathatós segítséget nyújt.

Egyre nagyobb terheket cipelnek a gazdasági vezetők, ügyvezető igazgatók és a pénzügyi szakemberek, ugyanis az évek óta húzódó események, mint a koronavírus és az ukrán-orosz háború lavinaként zúdította a problémákat a vállalkozások nyakára. Mindez gyakori elbocsátásokban, leépítésekben és minden olyan fejlesztési projekt visszatartásában mutatkozik meg, amik nem a költségoptimalizálást tűzték ki célul. 

A súlyosbodó gazdasági nehézségek végső soron az üzleti kapcsolatok gyengüléséhez is vezethetnek, mivel a rendszeresen fizetendő és fokozottan dráguló költségek törlesztése egyre nagyobb gondot okoz a vállalkozásoknak. Így a fix kiadások mellett a beszállítók által kiállított számlák is kifizetetlenül tornyosulnak. 

A fizetési késedelem, mint az anyagi gondok katalizátora

Válsághelyzetben a pénz mellett az idő szerepe is felértékelődik. A vállalkozásoknak kulcsfontosságú, hogy megőrizzék fizetőképességüket, mivel a kései kifizetések gazdasági krízishelyzetben a cégek fennmaradásába is kerülhetnek.A fizetési késedelmek az alapvető pénzügyi nehézségeken túl az alábbi problémákhoz vezethetnek:

  1. Az a cég, amelynek későn érkeznek be a kintlévőségei, előbb-utóbb alacsony fizetőképességgel rendelkezhet, ami nem fest vonzó képet a befektetők számára. A rossz megítélés miatt csökken a vállalkozás hitelminősítési besorolása, így számos jövő- és jelenbeli finanszírozástól eshet el. 
  2. Ha egy cég fizetési késedelmet szenved, az munkavállalói elégedetlenséget okozhat, mivel a fizetési nehézségek akadályozhatják a bérek és juttatások kifizetését. Ez negatívan befolyásolhatja a dolgozók teljesítményét és motivációját, ami megjelenik a vállalkozás eredményeiben is.
  3. A fizetési késedelmek miatt a cégek további költségeket is felhalmozhatnak, mint például a követelések behajtására vonatkozó költségek és a szállítói kapcsolatok helyreállításának költségei. 
  4. A fizetési késedelemmel járó jogi következmények is súlyosak lehetnek, beleértve a kamatokat és büntetéseket (pl. kötbér), valamint a jogi eljárásokat, amelyek hosszadalmasak és költségesek lehetnek.
  5. Növekedés helyett túlélés: a folyamatos “sakkozás a költségekkel” arra vezethet, hogy a vállalkozás a fejlesztések helyett a fennmaradásra koncentrál. Ez versenyhátrányt jelenthet a skálázódó konkurenciához képest.

Az imént felsorolt pénzügyi gondok megelőzésére népszerű hazai gyakorlat a vállalkozói hitel felvétele, ami azonban a problémákat nem megoldja, hanem csak elodázza. Mert habár a cég képessé válhat az addig felmerülő költségeit rendezni, a kölcsönfelvételt is előbb-utóbb törlesztenie kell, amihez különböző kamatok is társulnak. Ehhez újabb kölcsönt kényszerül felvenni, így valójában adósságspirálba keveredik, amely ugyanabba a nehéz helyzetbe sodorhatja vissza a vállalkozást, mint amiben előzőleg is volt.

Hitelfelvétel helyett időtálló megoldás: digitális faktoring

A BÁV Faktor digitális faktoring szolgáltatásával nemcsak orvosolhatja, hanem meg is előzheti a pénzügyi nehézségeket és a rendszeresen felmerülő költségek okozta problémákat. 

A szolgáltatásunk lényege, hogy gyakorlatilag megvesszük a cége faktorálásra kiválasztott számláit, melynek max. 90%-át akár 24 órán belül folyósítjuk. Ezt a 100%-ban digitális folyamatot valós időben nyomon is követheti. 

Ennek a finanszírozási formának a szuperereje, hogy gyakorlatilag rövid távon, akár napok alatt is bebiztosíthatja a pénzügyi hátterét. Abból kiindulva, hogy a faktoring szolgáltatásunk révén szinte azonnal hozzájuthat pénze jelentős részéhez, mindig képes lesz a kiadásait finanszírozni. 

A rövid távon elért stabilitás továbbá előfutára lehet a vállalkozás növekedésének is: az eddig elodázott fejlesztési projektek újra teret kapnak, amik által a cég a versenytársai elé kerülhet. A digitális faktoring tehát ideális eszköz arra, hogy egyrészt az azonnali pénzügyi problémákat orvosolja, másrészt hosszú távon is stabilitást nyújtson cége számára anélkül, hogy adósságot halmozna fel.

Több lábon álló pénzügyi stabilitás

A BÁV Faktor számos kiegészítő tevékenységet is folytat az ügyfelei számára, amivel további támogatást nyújt a pénzügyi biztonságuk megőrzésében. A kockázatelemzési szolgáltatásunk azt figyeli, hogy az adott ügyletre vonatkozóan mekkora kockázattal jár az adott partnerrel kialakított üzleti kapcsolat.

Hitelfelvételi igény esetén a bank által végzett előminősítési eljárással ellentétben a faktorcég nem az Ön cégét, hanem a vevőjét ellenőrzi, mivel a faktor beékelődésével felé fog teljesíteni. A vevőminősítésünk során tehát teljes képet kaphat arról is, hogy cégének mennyire kockázatos fenntartani üzleti kapcsolatát az adott partnerével.

Készítettünk mindezek mellé egy 20 pontos csekklistát, amellyel Ön is felmérheti a partnereinek fizetőképességét. Ebben a dokumentumban összefoglaltuk, miért kiemelten fontos ellenőrizni üzleti kapcsolatainak stabilitását és az ehhez szükséges eszköztárat, valamint javaslatainkat is belefoglaltuk.

A tartozást jobb megelőzni, mint behajtani! A Partner ellenőrző checklistet itt tudja elérni.

Oszd meg valakivel, akinek segíthet

Facebook
LinkedIn

Mélyépítéssel foglalkozó cég
esettanulmánya

Építőipar

Szállítmányozási cég
esettanulmánya

Kereskedelem

Tartalomjegyzék

Az űrlap kitöltésével semmilyen kötelezetességet nem vállalsz.

INGYENES REGISZTRÁCIÓ

Váltsd porosodó számláidat akár még aznap készpénzre!

TOVÁBBI TEENDŐID

Töltsd ki ezt az űrlapot!

Kérlek az adataidat minél pontosabban add meg, hiszen ezeken az elérhetőségeken értesítünk majd a faktoringhoz szükséges következő lépésekről!

Töltsd fel a szükséges dokumentumokat!

Egyszerű és igényes felhasználói felületünk akár a telefonodról is játszva végigvezet majd az eddig száraz adminisztrációs folyamaton.

Kezdd faktoráltatni a számláidat!

Ha megfelelően töltötted fel a dokumentumokat és mindent rendben találunk, folyósítjuk az általad faktorálandó számlákat (ezt valós időben követheted)!

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Mélyépítéssel foglalkozó cég, 2 mrd Ft árbevétellel, saját, gépekkel és szakembergárdával, 7 év építőiparban eltöltött szakértelemmel.

KIHÍVÁS

Az ütemezések szerint haladnak a munkák, első ütem teljesítés igazolása rendelkezésre áll, de a korábban már jelzett hosszabb 90 napos fizetési határidő szerepel. A mélyépítő Kft-nek el kell kezdeni a következő ütem munkálatait, és folyamatosan gyűlnek a költségszámlái, az embereknek bért kell fizetni, szeretne előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

A mélyépítő kft. a kiállított teljesítés igazolás  és számla másolatát benyújtotta társaságunkhoz, és 1-2 napon belül, ahogy a fővállalkozó visszaigazolta, hogy minden rendben a számlával, a faktorcég kifizette a számla értékének a 90%-át a mélyépítő Kft-nek. Így a mélyépítő Kft ki tudja fizetni a felmerült költségeit, alkalmazottai bérét, és van elegendő tőkéje a 2. ütem elvégzéséhez.

A mélyépítő Kft a fenti gyakorlatot követte a további ütemek számláinak kiállításakor, így lett elegendő tőkéje a működéshez, kivitelezéshez, továbbá szerzett egy újabb referenciát, és kapcsolatot a fővállalkozó nevében.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Szállítmányozással foglalkozó cég, 250-300m Ft árbevétellel, 2 lízingelt kamionnal rendelkezik, saját telephellyel Pécelen.

KIHÍVÁS

A szállítmányozó cég szeretne előbb a hozzájutni a pénzéhez hiszen szinte minden megrendelője 30 vagy annál több napra fizeti ki a számlákat, így van olyan hónap amikor az elvégzett munkák csupán töredéke folyik be a kasszába. A kamionokat tankolni kell, és havonta lízing díjakat is rendezni szükséges, hiszen ellenkező esetben a munkaeszközei és a cége kerül veszélybe.

MEGOLDÁS

Cégünkkel írt alá a szállítmányozó cég faktorszerződést, melynek révén a számla kiállítását követően pár napon belül hozzájut a számla értékének jelentős részéhez, így tudja tankolni a kamionokat, és a lízingdíjat is tudja fizetni, továbbá újabb munkákat is tud vállalni.

ESETTANULMÁNY

CÉG PROFILJA

Újonnan alapított borász Kft, 3-4 hektáros szőlő ültetvénnyel. A cég üzletláncokba és nagyobb borkereskedő cégekbe, szállodákba tervez beszállítani, használva eddigi kapcsolatrendszerét.

KIHÍVÁS

Induló vállalkozásként, a meglévő tőkét elköltötte a cég a minőségi borok beszerzésére, melyet tovább kíván értékesíteni, továbbá az ültetvénnyel kapcsolatban is merültek fel nem várt költségek. Borász Kft. szerződött üzletláncokkal, indulhat a beszállítás. Az üzletláncok 45-60 napra fizetik ki a beszállított bor ellenértékét, viszont ha értékesíti a teljes készletet a cég nem lesz tőkéje a következő beszerzésre, és a borász Kft addig felmerült működési költségeit sem tudja fedezni. Az ügyfél igénye tehát minél előbb hozzájutni a pénzéhez.

MEGOLDÁS

Miután a borász Kft faktorszerződést kötött cégünkkel, a számlakiállítást követő pár napon belül hozzájutott a számla ellenértékének nagy részéhez (90%), így a további beszerzéseit tudta fedezni, és induló vállalkozóként kapott finanszírozást, ingatlan és ingó fedezett nélkül.