A komplex ügynökségekre jellemző, hogy egy offline vagy online marketing kampány során szinte majd’ minden részfeladatra külön alvállalkozót alkalmaznak. Hogy ez miért jelenthet problémát? Mert a megrendelők az igénybe vett apparátus ellenére, csupán 30 vagy 60 napra fizetnek, ami ezen a területen kifejezetten rontja a versenyképességet és a stabil, kiszámítható működést.
Reklám- és marketingügynökségek közös jellemzője, hogy jellemzően nagyobb ügyfelek számára készítenek komplex online és offline marketing kampányokat. Bár a sokrétű és változatos feladat adja a munka báját, egyszersmind kockázatot is hordoz.
Addig ugyanis, amíg a megrendelő 30 vagy 60 napra fizeti ki az elvégzett munka ellenértékét, az ügynökség vállalja az üzleti kockázatot, amit a hosszú fizetési határidő és egy esetleges nem vagy késve fizetés hordoz. A Flexibill – Jól van ez így? kutatásából például egyértelműen kiderül, hogy a marketing ügynökségek sem mentesülnek a hosszú fizetési határidő és a késve fizetés alól.
Elég, ha csak egyszer kerül porszem a gépezetbe és a cash-flow máris felborul, ami a biztonságos működés alapjait is megremegteti.
Miért kockázatos a jelenlegi struktúra a marketing- és reklámügynökségek számára?
Alapvetően a működés jellegéből fakad maga a kockázat is. A komplex ügynökségek ugyanis jellemzően nemcsak 1-1 részfeladatra, hanem egy teljes promóciós, illetve PR-kampány kivitelezésére szerződnek.
Az online marketing esetében ez nemcsak a látogatókat vonzó social media tartalmak – például Facebook- és Instagram posztok, YouTube-videók –, hanem lead magnetként funkcionáló e-könyvek, szakmai blogcikkek, hírlevelek, komplett reklámfilmforgatások stb. elkészítésére is szerződik, a projekt mögé pakolt PPC kampányról nem is beszélve, hogy csak a legalapvetőbbeket említsük.
Jól látható, hogy az esetek többségében egy-egy összetett kampány lebonyolításához többféle szakembert kell igénybe venni. Hiszen például más készíti a weboldalt és más írja a webszöveget, valamint a social media hirdetést is.
Emellett ott vannak a grafikusok, a profi fotósok, a reklámfilm elkészítéséért felelős szakemberek is, számukra jellemzően előleget kell fizetni azért, hogy ne csak elvállalják, hanem meg is kezdjék a munkát. Ezt a költséget pedig valakinek – jellemzően a marketing- és reklámügynökségnek – előre, saját zsebből kell finanszíroznia, további költségek, például filmes kellékek, tárhelyvásárlás vagy valamilyen hírleveles szoftver előfizetése mellett.
Ugyanakkor, amíg ezen az oldalon a költségek egyre nagyobb méretet öltenek, az ügyfelek szemszögéből nézve a minél később, annál jobb elve érvényesül: egy-egy projekt elnyerését nagyban befolyásolja, hogy milyen hosszú fizetési határidőt tud biztosítani az ügynökség.
Azaz mennyire képes előre megfinanszírozni a megrendelő helyett az alvállalkozók és persze a saját működése díját, költségeit. Nem véletlen tehát, hogy a kutatásunk alapján több szakember is a rövidebb fizetési határidőkre voksolt.
A kockázat minimalizálása: a digitális faktoring
Éppen ezért, bár az ügynökségek számára a számla értékének minél korábbi teljesítése lenne az ideális, a tárgyalások során a 30 vagy 60 napos fizetési határidő biztosítása határozottan versenyelőnyt jelenthet.
Bármerről vizsgáljuk is a kérdést, az jól látható mintázat, hogy az ügynökségek a likviditást és a cash-flow-t alapjaiban érintő kockázatot vállalnak az alvállalkozók előfinanszírozásával és a hosszú fizetési határidők biztosításával.
Szerencsére ahogy egy-egy Facebook vagy Google algoritmusfrissítéshez, úgy a beszállítók és a megrendelők eltérő igényeihez is alkalmazkodhatnak a marketing- és reklámügynökségek. A digitális faktoring például olyan megoldás, ami egyszerre oldja fel a hosszú fizetési határidő iránti igény és az előlegszámlák teljesítése közötti ellentétet.
A Flexibill segítségével például nemcsak minimalizálható a kockázat, de a versenyképesség is növelhető: digitális faktoring során ugyanis nem kell megvárnod a 30-60-90 napot, mert a faktorház közreműködésével jóval előbb – akár már 24 órán belül – juthatsz hozzá a saját pénzedhez. Ugyanakkor a megrendelőidnek mégis biztosíthatod a hosszú fizetési határidőt, így a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad.
A Flexibill megadja azt a vállalkozói szabadságot és stabilitást, ami igazán ütőképes kombinációt ad a kezedbe: csak azon számlák faktorálását vagyis finanszírozását kell kérned, amelyiket szeretnéd, így teljes mértékben a tiéd az irányítás. Te döntöd el, hogyan alkalmazkodsz az aktuális piaci helyzethez és igényekhez.